لطفاً صبر کنید ...
loading

آشنایی با برنزهای منگنزدار (منگنز برنزها)

گرد آورنده :
محسن براتی
ارسال شده در تاریخ: 1399/02/14

برنزهای منگنزدار یا منگنز برنزها گروهی از آلیاژهای مس با استحکام بالا هستند که دارای منگنز به عنوان ماده آلیاژی به همراه مقادیر زیادی روی می باشد. آنها با استحکام ، سختی و چقرمگی بالا و همچنین مقاومت به خوردگی عالی شناخته شده و تا بیش از 200 BHNسختی را فراهم می کنند. برنزهای منگنز برای یاتاقانها، چرخ دنده های تحت تنش شدید ، سیلندر هیدرولیک ، پروانه ها و ساخت قطعات ماشینی تحت تنش بالا استفاده می شوند.

اصطلاح برنز برای آلیاژهای فلز مبتنی بر مس کاربرد دارد که در آن فسفر ، منگنز ، آلومینیوم یا سیلیسیوم به عنوان ماده اصلی آلیاژی قرار دارد. صفات اصلی آلیاژهای برنز خاصیت چقرمگی، مقاومت در برابر خوردگی ، هدایت الکتریکی و هدایت حرارتی است. بسته به آلیاژهای مختلف ، تقریباً برای هر کاربردی برنز وجود دارد.


برنزها به طور معمول آلیاژهای بسیار شکل پذیری هستند. از نظر مقایسه ای ، بیشتر برنزها به طور قابل توجهی شکنندگی کمتری از چدن دارند. به طور معمول برنز فقط از نظر سطح اکسید می شود. پس از تشکیل لایه اکسید مس (که در نهایت تبدیل به کربنات مس می شود) ، فلز زیرین از خوردگی بیشتر محافظت می شود. این را می توان در مجسمه های دوره قدیم دید. اما اگر کلریدهای مس تشکیل شوند ، یک حالت خوردگی دیگر رخ میدهد که سرانجام آلیاژ را بطور کامل از بین می برد. آلیاژهای مبتنی بر مس نقاط ذوب کمتری نسبت به فولاد یا آهن دارند و به راحتی از فلزات تشکیل دهنده آنها تولید می شوند. آنها معمولاً حدود 10 درصد از فولاد متراکم تر هستند ، اگرچه آلیاژهای با استفاده از آلومینیوم یا سیلسیوم ممکن است چگالی کمتری داشته باشند. برنز نسبت به بیشتر فولادها رسانای بهتری برای گرما و برق است. هزینه آلیاژهای پایه مس معمولاً بیشتر از فولادها اما از آلیاژهای پایه نیکل پایین تر است.

آلیاژهای برنز ریخته گری قرن ها در طیف گسترده ای از کاربردها همچون یاتاقان ها استفاده شده اند. سایر مواد نتوانستند از تمام جهات الزامات را برآئرده سازند. با آلیاژ کردن مس با عناصر دیگر ، می توان خواص برنز را متناسب با نیاز اکثر کاربردها تغییر داد. انتخاب آلیاژ برنز برای یک کاربرد خاص با خصوصیات فیزیکی ، مکانیکی و متالورژی مورد نیاز مورد نظر تعیین می شود.

انتخاب گسترده ای از آلیاژهای برنز برای کاربردهای صنعتی در دسترس است.

برنز منگنز یک آلیاژ بر پایه مس است که حاوی مقادیر کمی منگنز ، آلومینیوم و آهن است. ترکیب مناسب این عناصر آلیاژی باعث افزایش استحکام مواد می شود. برنزهای منگنز بیشترین کاربرد را در مواردی دارند که به مقاومت در برابر خوردگی ، همراه با استحکام بالا احتیاج دارند. برنزهای منگنز از آلیاژهای (60٪ مس 40٪ برنج روی) است که حاوی افزودنیهای کمی از منگنز ، آهن و آلومینیوم ، به علاوه سرب برای روانکاری هستند. یاتاقان های برنز منگنز می توانند در فشارهای زیاد در زیر بارهای سنگین کار کنند.

کاربردهای معمولی شامل یاتاقانهای با فشار بالا ، بوش و چرخ دنده ، پیچ و مهره ، پین های پل و قطعات استوانه هیدرولیکی است. انواع مختلف برنز منگنز برای صنایع هوافضا ، اتصالات ، صنایع دریایی و صنایع نفت و گازیه عنوان یک انتخاب محبوب به شمار می رود.

نظرات کاربران

افزودن نظر
حامیان

دعوت از دوستان

با دعوت از دوستان خود می توانید امتیاز بگیرید و به دوستانتان در ایجاد ارتباطات کاری و صنعتی کمک کنید.
+۹۸
+ معرفی نفر بعدی

تبریک

شما به مدت یک سال در سامانه صبا عضویت فعال دارید

به حضور شما در بزرگترین جامعه صنعتی ایران افتخار می کنیم!

پس از تایید اطلاعات ثبت نامتان، یک تیک آبی دریافت نموده و پس از آن می توانید به عنوان کاربر عادی در سامانه صبا فعالیت نمایید.
مزایای کاربران عادی :
  • امکان ایجاد پروفایل شخصی (رزومه آنلاین)
  • امکان درخواست ارتباط و گسترش شبکه ارتباطات با سایر فعالین حوزه صنعت انتخابی
  • امکان ارسال پیام خصوصی برای افراد
  • امکان عضویت در گروه های تخصصی
  • امکان ثبت تجریه و نظر در ذیل صفحات مجتمع ها، واحدها، خطوط تولید و پروژه ها
  • و بسیاری از امکانات دیگر
پیشنهاد ما دریافت عضویت ویژه سامانه صبا می باشد که با کلیک بر روی آن می توانید از مزایای آن مطلع شوید.