لطفاً صبر کنید ...
loading

انواع سیمان پرتلند

گرد آورنده :
ربات ارسال پیام
ارسال شده در تاریخ: 1398/12/25

انواع سیمان پرتلند :

به طور کلی دو نوع سبمان وجود دارد، سیاه یا خاکستری و سیمان سفید این دو نوع از پرکاربردترین انواع سیمان به حساب می آیند. معمولا هر کدام انواع اشاره شده به دو صورت پاکتی و فله ای عرضه می شوند.

در ابتدا به بررسی انواع سیمان سیاه که بیشترین کاربرد را در زمینه گارهای عمرانی دارد، می پردازیم:

سیمان پرتلند نوع ۱ :

این تیپ به سیمان پرتلند معمولی معروف می باشد و در مواقعی استفاده می شود که نیاز به خاصیت خاصی از سیمان‌ها نباشد.

پرتلند نوع ۱ در ساخت پیاده رو ها، لوله های آب، روسازی جاده ها، پل های بتن مسطح و از این قبیل موارد استفاده می شود. به طور کلی از این تیپ در مواردی که خواصی نیاز نیست علی الخصوص مواردی مانند مقاومت در برابر یون های مهاجم بتن استفاده میشود.سیمان پرتلند نوع ۱ در سه نوع ۳۲۵-۱ و ۴۲۵-۱

و ۵۲۵-۱ تولید می شود که اعداد ۳۲۵ و ۴۲۵ و ۵۲۵ مقدار مقاومت نمونه ۲۸ روزه هر یک از این سیمان‌ها می باشد. این تیپ در دو نوع فله ای و سبمان پاکتی ۵۰ کیلویی نوع ۱ عرضه میشود.

سیمان پرتلند نوع ۲ :

سبمان پرتلند اصلاح شده یا ضد سولفات متوسط یا کم حرارت متوسط می باشد این تیپ در مواردی که حرارت هیدراتاسیون متوسط و مقاومت متوسط در برابر سولفات ها نیاز باشد، استفاده می شود و به نوعی پرمصرف ترین سبمان در کشور می باشد.

زمان گیرش این نوع تیپ از سبمان تیپ ۱ کند تر بوده و حرارت کمتری را در زمان گیرش ایجاد می‌کند همین سبب می‌گردد تا در بتن ریزی های حجیم ساختمانی گرمای زیادی تولید نشده و حجم بتن ریزی محدود نشود.

استفاده از این نوع در مواقعی که سازه در معرض حمله سولفات ها قرار دارد و همچنین در هوای سرد توصیه نمیشود. این تیپ در دو نوع فله ای و سبمان پاکتی ۵۰ کیلویی نوع ۲ عرضه میشود.

سیمان پرتلند نوع ۳ :

سیمان پرتلند زودگیر یا زود سخت شونده می باشد این تیپ مشابه تیپ ۱ بوده با این تفاوت عمده که به شدت ریزتر آسیاب شده است بنابراین گیرش بسیار سریع تری نسبت به تیپ ۱ دارد و همچنین حرارت بیشتری در زمان گیرش تولبد می‌کند. به طوری که حدوداً می توان گفت مقاومت ۷ روزه این تیپ با مقاومت ۲۸ روزه تیپ ۱ برابری می‌کند. از این تیپ زمانی استفاده می شود که نیاز به گیرش سریع بتن و باز کردن سریع قالب ها داشته باشیم یا مدت زمان تحویل پروژه کم باشد یا برای ساخت قطعات پیش ساخته و همچنین در هوای سرد نیز می توان از این تیپ سبمان استفاده کرد تا زمان لازم برای مراقبت از بتن ریخته شده به حداقل یرسد. این تیپ در دو نوع فله ای و سیمان پاکتی ۵۰ کیلویی نوع ۳ عرضه میشود.

سیمان پرتلند نوع ۴ :

سیمان پرتلند کم حرارت یا پرتلند کندگیر می باشد. این تیپ کند گیر بوده و حرارت کمتری ایجاد میکند و خاصیت ضد سولفاتی نیز دارد از این تیپ در مواقعی استفاده میشود که شدت و مقدار حرارت ایجاد شده قابل ملاحظه باشد. از این تیپ برای بتن ریزی های حجیم مانند بتن ریزی سد ها که حرارت بالای ایجاد شده ممکن است بسیار خطرناک باشد استفاده می شود.

از این تیپ در مواقعی که هوا گرم است و بتن حجیم مورد استفاده قرار میگید استفاده میشود تا مانع از ایجاد اتصال سرد در هنگام بتن ریزی لایه لایه گردد.

ایجاد یک لایه جدید بتن بر روی لایه ای که ار قبل ایجاد شده به عنوان اتصال سرد شناخته می شود که یکی از ضعف های بتن به حساب می آید. این تیپ در دو نوع فله ای و سبمان پاکتی ۵۰ کیلویی نوع ۴ عرضه میشود.

سیمان پرتلند نوع ۵ :

به صورت کلی سبمان پرتلند ضد سولفات می باشد این تیپ زمانی کاربرد دارد که سازه در معرض حمله شدید سولفات ها قرار گرفته باشد ار این رو به ان سیمان ضد سولفات نیز میگویند.

این تیپ اساساً وقتی استفاده می شود که خاک و یا آبهای در تماس با بتن سازه دارای مقدار زیادی املاح باشند. به طور کلی این تیپ در کشور عزیزمان ایران، در مناطقی مانند حوزه خلیج فارس و مناطقی از دریای خزر استفاده بیشتری دارد. این تیپ در دو نوع فله ای و سبمان پاکتی ۵۰ کیلویی نوع ۵ عرضه میشود.

نکته: معمولا سیمانهای نوع ۳ و ۴ کمتر تولید و استفاده می شوند و خصوصیات مربوط با آن ها توسط استفاده از افزودنی ها در سایر سبمان ها به دست می آیند.

سیمان پوزولانی :

معمولا در ساخت سیمانهای پزوزولانی ۱۵ درصد سیمان به کار میرود این نوع برای مصارف معمولی و ساخت ملات ها کاربرد دارد معمولا حرارت کمی در زمان گیرش ایجاد می کند و برای بتن ریزی های حجیم نیز مناسب به شمار می آید. سبمان پوزولانی به دلیل آب اندازی کمتر باعث کاهش ترک های سطحی در بتن می‌شود. این نوع سبمان در دو نوع فله ای و سبمان پاکتی ۵۰ کیلویی پوزولانی عرضه میشود.

منبع

نظرات کاربران

افزودن نظر
حامیان

دعوت از دوستان

با دعوت از دوستان خود می توانید امتیاز بگیرید و به دوستانتان در ایجاد ارتباطات کاری و صنعتی کمک کنید.
+۹۸
+ معرفی نفر بعدی

تبریک

شما به مدت یک سال در سامانه صبا عضویت فعال دارید

به حضور شما در بزرگترین جامعه صنعتی ایران افتخار می کنیم!

پس از تایید اطلاعات ثبت نامتان، یک تیک آبی دریافت نموده و پس از آن می توانید به عنوان کاربر عادی در سامانه صبا فعالیت نمایید.
مزایای کاربران عادی :
  • امکان ایجاد پروفایل شخصی (رزومه آنلاین)
  • امکان درخواست ارتباط و گسترش شبکه ارتباطات با سایر فعالین حوزه صنعت انتخابی
  • امکان ارسال پیام خصوصی برای افراد
  • امکان عضویت در گروه های تخصصی
  • امکان ثبت تجریه و نظر در ذیل صفحات مجتمع ها، واحدها، خطوط تولید و پروژه ها
  • و بسیاری از امکانات دیگر
پیشنهاد ما دریافت عضویت ویژه سامانه صبا می باشد که با کلیک بر روی آن می توانید از مزایای آن مطلع شوید.