لطفاً صبر کنید ...
loading

نیروگاه تولید برق و انواع آن (کارخانه برق _ power station)

گرد آورنده :
افشین رشید
ارسال شده در تاریخ: 1401/02/25

نیروگاه برق یک مرکز صنعتی است که تولید برق از انرژی اولیه صورت میگیرد، بیشتر نیروگاه ها از یک یا چند ژنراتور استفاده میکنند که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل میکند.وظیفه اصلی یک نیروگاه تبدیل انرژی از دیگر شکل‌های آن مانند انرژی شیمیایی، انرژی هسته ای ، انرژی پتانسیل گرانشی و... به انرژی الکتریکی است. وظیفه اصلی در تقریباً همه نیروگاه‌ها بر عهده مولد یا ژنراتور است؛ ماشینی دوار که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. انرژی مورد نیاز برای چرخاندن یک ژنراتور از راه‌های مختلفی تأمین می‌شود و عموماً به میزان دسترسی به منابع مختلف انرژی در آن منطقه و دانش فنی گروه سازنده بستگی دارد.

از دیدگاه علمی انواع نیروگاه عبارتند از:

1) نیروگاه طبیعی: در این نیروگاه با استفاده از عوامل طبیعی مانند باد برق تولید می شود.

2) نیروگاه اتمی: در این نیروگاه با استفاده از انرژی های نهفته در درون اتم برق تولید می شود.

3) نیروگاه مکانیکی: در این نیروگاه با استفاده از عوامل مکانیکی مانند یک موتور مکانیکی که میله آن می چرخد برق تولید می شود.

4) نیروگاه فیزیکی: در این نیروگاه با استفاده از عوامل فیزیکی مانند نور و حرارت برق تولید می شود.

5) نیروگاه شیمیایی: در این نیروگاه با استفاده از فعل و انفعالات مواد شیمیایی برق تولید می شود.

6) نیروگاه دریایی: در این نیروگاه با استفاده از آب دریا برق تولید می شود.

بجز استفاده از سوخت‌ها راه‌های دیگری نیز برای تولید انرژی الکتریکی وجود دارد، در این روش ‌ها برای تأمین انرژی اولیه از منابعی مانند انرژی موج ، انرژی کشند ، انرژی باد ، انرژی تابش آفتاب یا انرژی پتانسیل گرانشی آب (هیدروالکتریسیته) نیز استفاده می‌شود.با نقش گسترده، ضروری و برجستهٔ نیروی الکتریسیته در زندگی امروز بشر، یکی از ویژگی‌های این انرژی این است که به مقدار زیادی در طبیعت به طور آزاد در دسترس نیست‌؛ بنابراین باید «تولید» شود (یعنی تبدیل دیگر شکل‌های انرژی به الکتریسیته). تولید در نیروگاه های برق (که به آن «نیروگاه» نیز گفته می‌شود) انجام می‌گیرد. الکتریسته اغلب در یک نیروگاه توسط ژنراتورهای الکترومکانیکی تولید می‌شود.

نظرات کاربران

افزودن نظر
حامیان